MR. NUFF =)

Wednesday, November 30, 2011

pengalaman pertama kali pakai braces. phewww.

Assalammualaikum. yeayyy hari ini saya bercuti. semata2 nak pasang braces. saya creat entri ini untuk kenangan buat tatapan saya sendiri. di samping itu turut kasi sedikit info dekat kome2 diluar sana yang nak pakai braces.


pertama sekali. you must have money money money. tak dak duit tak boleh buat braces. T_T Okeyy tak mo citerr pasal cost braces. pada saya setiap orang ade kos yang sama ada yang lain. ikut problema gigi anda yerr. salunya berbeza. ko pandai ngayat dokter ko dapat la murah. muahahaha. saya tak pandai ngayat dokter. tu paasai maheiii. =p


like me. pakai braces sebenarnya nak ratakan gigi atas saya yang tersenget siket. siket je pun. gigi bawah rata jer. tapiii. bile di cek balik. i must do a set. that means, saya kene pakai braces atas bawah. (sigh) dokter cakap. "macam mana saya nak ratakan gigi atas awak, sedangkan gigi bawah awak menghalang. saya kene tarik kedalam gigi bawah awak dan tarik kedepan gigi atas awak." gulp gulp gulp. mencikk tahuuu. wuuuwuuu.


yeayyy saya bertuah sebab tak perlu cabut2 gigi. mysis kene cabut sebatang. kebanyakkan kawan saya pakai braces mesti kene cabut gigi. so, alhamdulillah tak de agenda cabut2 gigi.


masa mula2 nak buat braces. dup dap dup dap. dokter akan cuci gigi dulu. lepas tu repair gigi. ade lubang ke. tampal ke. and whatever laa. then baru pasang braces. lenguh tahu nganga lama2. rase nak nak terkoyak je mulut. tapi sumpah tak sakit langsung. cume letih nganga jela. (baru je pakai memang la tak sakit. tunggu laa nanti. jeng3)


bila dah siap bubuh besi. dokter suruh pilih getah. part ini paling suka. heeeeee. yeayyy i choose pink colour. lepas tu siap laa. lepas ni tak boleh makan keras2. makan soft2 je. macam bubur. haaa camtu laa. hee =) (semangat diet dan berjimat. tak perlu keluar minum dah kat opis nanti. heee)


lepas ni kene utamakan kebersihan gigi. lepas ni ulser akan membiak dengan jayanya dekat bibir. auwwwwwwww. msalanyerr kan. sebelum pakai braces pun dah ade ulser. ape citerrr. haihh.


haaa lepas pakai rase gigi ketat. muahahaha. oke done! itu sahaja pengalaman saya. hiks. okeii baiii. =)

2 comments:

PopkoRn said...

hehe.. juz asking.. bape yer modal buat braces nie?

key-one said...

3k per set.